Nåja tillkomsten av Gulf och TB tog förstås
död på Manteres mack liksom den på 50-talet av Handelslaget etablerade Esso-macken på gräsmattan
framför poliskammaren. När de efter några år i slutet på 50-talet gav upp, fick Kurt Solvin som under sju somrar jobbade
på Handelslaget i uppgift att tömma de underjordiska cisternerna på bensin genom att pumpa 5-litersbyttan full och tömma den av självtrycket
i tomma bensinfat. Det måste ha varit några tusen liter för han fick hålla på och pumpa i flera dagar 5 liter åt
gången.

[Handelslagets mack i högerkant. Notera Normens vedlider och den långa vedtraven till höger om det samt att esplanadens björkar är nyplanterade! Förstoring.
Leif Sjöholm tillhandahöll bild
från början av 50-talet ur Skolmuseets samlingar. (Inf. 2008-02-06.)]

Gunnar
Willman hade en mera privat Shell-mack på gatan utanför sin gård på Östra Esplanadgatan
senare frälsningsarméns hus, men också den var försvunnen när 60-talet gick in.
Lars
Pensar, mars 2003. Läs mer: Den första bilen av Erik Birck. ”Kurre”
ondgör sig över de centralt placerade mackarna i en krönika. Essoservice
byggs i Nkby i Österbottniska Posten. Eventuellt är det Väinö-Hauta-aho som tankar.
Ordet ”mack” kommer från den svenska bensinpumpstillverkaren MACK, som inledde verksamheten 1915. Bolagets grundare, Matthiasson,
Andersson, Collin och Key, använde sina respektive initialer till namnet. Handelsnamnet för mätarna var Mackmeter. (Rev. 2012-04-27.)
|