Så tändes en eld
Nykarleby
missionsförsamling 1896 - 1986

NYKARLEBY MISSIONSFÖRSAMLING
(NYKARLEBY FRIFÖRSAMLING)
90
ÅR
SÅ TÄNDES EN ELD
Svenska Missionsförbundet
i Sverige sände under sin första tid ut missionärer också
till Ryssland och Finland. En av dessa var Nils Fredrik Nyreen (1859-1908), som
efter att ha verkat i St. Petersburg arbetade en tid i Kotka och besökte
också Viborg, där en mäktig väckelse utbröt. Detta var
år 1884. År 1887 beslöt man dock i Stockholm, att inte mera understöda
missionsarbete i Ryssland/Finland, men missionär Nyreen stannade kvar i Finland
och fortsatte sin predikogärning utan ekonomiska garantier från sitt
hemland. År 1890 kom Fredrik Nyreen åter till Viborg och blev stationär
predikant i den församling som bildats där. Han stannade där i
3 år, varefter han flyttade till Jyväskylä. Såsom på
alla platser, där Nyreen verkade, blev det också i Jyväskylä
väckelse. I Jyväskylä bodde en folkskolinspektor Kunelius, som
med sin familj kom till tro genom Nyreens verksamhet. År 1893 flyttade denna
familj till Nykarleby och eftersom elden tänts i deras liv gav de sig ingen
ro förrän de fick pastor Nyreen på besök till Nykarleby.
Pastor Nyreen kom och höll sitt första möte den 13 januari 1894.
Det blev inte bara ett möte, utan det blev en serie på 9 veckor, då
elden tändes i den lilla staden och många upplevde en livsförvandling
och tro på Gud. Dessa möten hölls i rådhussalen och i Karlbergska
gården vid nuvarande Bankgatan. Det berättas om jubel och lovsång,
men också om varnande röster för detta nya och man möte motstånd. [Kunelius dog 1924.]
EN
FÖRSAMLING STARTAS
De som kommit till tro fortsatte att samlas, trots
att de saknade en synlig ledare. De studerade Ordet och sökte hjälp
hos varandra. De förstod snart att de behövde en starkare sammanhållning
och studiet av Guds Ord väckte tanken på en församling på
Nya Testamentets grund. En bidragande orsak var kanske att till gruppen slutit
sig f.d. prästmannen Pekka Cederberg, som av samvetsskäl lämnat
sin prästbefattning vilket för övrigt hade väckt stor uppmärksamhet.

Fredrik
Nyreen |

Pekka
Cederberg |
NYKARLEBY MISSIONSFÖRSAMLING
90 ÅR
Den 1 februari 1896 samlades man till ett möte, då
”från den Heliga Skrift upplästes de bibelställen, som tala
om församlingen, dess väsende, ställning och kallelse samt varje
på Jesus Kristus troendes rätt att sluta sig till en i överensstämmelse
med Guds Ord ordnad församling” för att citera protokollsboken.
Vid samma möte antecknade sig 11 personer som medlemmar. Dessa var:
Tullförvaltarfrun
Helena Strålman
Folkskolinspektorfrun Maria Sofia Kunelius
Seminarielektorsfrun
Olga Hedström
Rådhusvaktmästarfrun Maria Grenman
Målarehustrun
Sofia Örling
Kantorshustrun Mathilda Nessler
Tullvaktmästare Evert
Josef ngström
F.d. prästmannen Pekka Cederberg
Trädgårdsmästarhustrun
AnnaCharlotta Thunberg
Postiljon Herman Häggström
Till
föreståndare och predikant utsågs Pekka Cederberg och till ordförande
utsågs märkligt nog en kvinna nämligen Helena Strålman.
I ögonenfallande är också att majoriteten är kvinnor. De
flesta hade gått ur statskyrkan och de flesta var också vuxendöpta
eller döptes inom den närmaste tiden.
En tydlig radikalism präglade
alltså dessa medlemmar och det var kanske en av orsakerna till att deras
män blev utanför. Kanske var det deras ställning i samhället,
som gjorde dem tveksamma till anslutning till en friförsamling.
Innan
året 1896 var till ända hade den nya församlingen ökats och
hade nu 33 medlemmar, varav 26 kvinnor och 7 män.
FORTSATT
VERKSAMHET
Inom två år hade man fått hälsa femtiotalet
medlemmar välkomna och det var också det största antal församlingen
haft. Här är några medlemssiffror:
1915 |
34 |
1925 |
35 |
1935 |
27 |
1942 |
21 |
1955 |
17 |
1975 |
18 |
1984 |
19 |
Man kan väl säga att det är de kvinnliga medlemmarna,
som allt från starten varit de som burit upp verksamheten, detta trots att
församlingen otvivelaktigt också haft många bröder, som
gjort en fullödig insats.
En sådan broder var postiljon Häggström,
som år 1900 inköpte den frivilliga
brandkårens hus och sedan hyrde ut det åt församlingen som
möteslokal. Detta hus var byggt år 1890 och hade fått namnet
”Asgård” och använts
som en samlings- och nöjeslokal i staden. På grund av de ryska myndigheternas
misshag måste den frivilliga brandkårens verksamhet upphöra,
varför huset blev till salu. Församlingen eller egentligen ett för
tt för ändamålet grundat andelslag ”Mission”
inköpte huset år 1907. Det är detta samma Missionshus, där
församlingen samlas ännu i dag. Övre våningen [de yttersta
delarna] är en tillbyggnad, som församlingen gjort. Så fortsatte
verksamheten mycket regelbundet. Det finns väl ingen organisation än
den kristna församlingen, som kunnat hålla fast vid en kontinuerlig
verksamhet som under tidernas lopp förändrats mycket litet. De första
tiderna kanske mera präglades av bibelsamtal, undervisning och uppbyggelse,
medan det senare blivit mera av väckelsemöten för att senare kanske
återgå till mera inåtriktad verksamhet.
De första
medlemmarna avspeglade väl på sitt sätt stadens befolkningsgenomsnitt;
de var representanter för den dåtida societeten, de var hantverkare
och lägre tjänstemän, men småningom fick man representanter
för alla folkgrupper också från landsbygden. Men man kan väl
med fog säga att det alltid legat något av förfining över
församlingen och dess medlemmar. Prägeln av seminariestad med vad det
innebar av unga lärarkandidater har också betytt mycket. Många
av dessa har under olika tider medverkat i församlingens arbete och säkert
också själva fört med sig intryck ut över Svenskfinland.
ELDEN
HÖLLS BRINNANDE
Församlingen har under åren hållit
elden brinnande och försökt verka på olika vägar. Symötena
är den äldsta av dessa utåtriktade arbetsformer. Denna verksamhet
började genast vid församlingens start och har fortgått år
från år. Ungdomsverksamhet i form av en CE-förening startade
redan 1912 och var mycket livaktig ända in på 1930-talet. Söndagsskola
startades också mycket tidigt och år 1913 hade man 100 inskrivna,
1921 170 barn. Den fortgick ända in på 1970-talet.
År 1919
upplevde församlingen på nytt en andlig väckelse med Frank Mangs
som redskapet. Många kom till tro och följande år hölls
en bibel- och evangelistkurs med missionsföreståndare P.W. Lindahl
och församlingens dåvarande pastor A.W. Rosenberg som lärare.
Pastor Rosenberg på vars lott det ankom att taga hand om de nyfrälsta
måste ha lyckats väl, ty församlingen upplevde under tjugutalet
en mycket livaktig period med mycket ungdom och en livlig mötesverksamhet,
inte blott i staden utan också på landsbygden. Man cyklade, man åkte
båt till Munsala, man hade möten i Socklot. Det var en tid av glöd
och entusiasm.
Fru Karin Rosenberg ledde en sångkör och lärare
Froste tjänade som organist och hjälpte också till som sångledare.
En
juniorförening startade år 1921 och verkade väl med olika avbrott
för att år 1935 taga ny fart med pastorsfrun Agnes Palmstam som ansvarig.
En stor insats vid denna tid gjorde dock en lärarkandidat Lindberg från
Sverige, som kom med idéer från sitt hemland. Under denna tid tycks
också många andra lärarkandidater ha hjälpt till. Detta
juniorarbete har fått vara till stor välsignelse. Det fortgick ända
till år 1959 med olika ledare. År 1979 startade scoutverksamheten,
som blomstrar i dag.
Också för yttre missionen har funnits intresse
i församlingen under alla tider. En av dess medlemmar Hanna Hedström arbetade i Kina 1908-1911. På grund av svag hälsa kunde hon inte antagas
som missionär, men hon brann för missionens sak och som 45-åring
reste hon ut på egen bekostnad för att åtminstone hjälpa
missionärerna. Hälsan höll blott i te år och hon fick sin
viloplats i Kinas jord.
I dag har församlingen en egen missionär
Terese Andersson-Dilworth i Brasilien.
Församlingens verksamhet har
i alla tider stötts av sina medlemmar med en säregen trohet och hängivenhet.
Här kunde nämnas många namn och ändå skulle någon
bli bortglömd. Låt oss bara nämna två exempel: Maria Holstius
som var församlingens sekreterare 1918-1951 och Hanna Skog, som inte synts
så mycket i protokollböcker och officiella sammanhang, men som arbetade
i det tysta.
FÖRSAMLINGENS ARBETARE
En blick i församlingens
protokollböcker visar att det ständigt återkommande problemet
för församlingen var att få predikanter och arbetare för
verksamheten. Många är det också, som under kortare eller längre
tid arbetat i församlingen och gjort insatser, som ingen annan än Gud
kan mäta. Ofta har man haft samarbete med Jakobstad, ofta har man fått
hjälp av distriktsmissionen, det som senare hette Österbottens Svenska
Missionsförening.
Listan på arbetare blir lång utan garantier
att den är fullständig. Här följer en lista: |