– Vi är tacksamma för det goda samarbetet med alla som engagerat sig i tidningen i över hundra år och för alla de kloka tankar eleverna bidragit med, säger Susan Sandberg-Ek, som var tidningens chefredaktör i 20 år. Föreningen Pepp – rusmedelsförebyggande arbete, tidigare Nykterhetsförbundet Hälsa och Trafik, har gett ut tidningen sedan 1926. Av ekonomiska skäl är det inte längre möjligt att fortsätta med utgivningen. Redan för fem år sedan konstaterades att ekonomin inte gick runt och tidningen gick över från prenumerationer till gratisutdelning för alla skolelever. Det förverkligades med hjälp av stöd från fonder och stiftelser. – De pengarna tar ju också slut, och vi i personalen har länge varit medvetna om vartåt det lutar gällande tidningens framtid, säger Pepps verksamhetsledare Sonja Nyback. Fram tills 2021 gavs åtta nummer ut per år, och därefter minskade antalet stegvis till två tidningar per år, en för årskurs 3–4 respektive årskurs 5–6. Enligt utvärderingarna från skolorna där tidningen delats ut har engagemanget varit stagnerande. – Det kan bero på dagens melodi. Att barn och unga inte längre läser tidningar, säger Nyback. Trots att tidningen går i graven, fortsätter föreningen med sitt rusmedelsförebyggande arbete genom att bidra med information och verktyg, samt besök i skolor runt om i landet. – Tidningen Eos har bara varit en liten del av vårt jobb och vi fortsätter vår övriga verksamhet som vanligt, säger Nyback. Den allra sista Eos-tidningen ges ut nu i april.
|
||||
|