Optimism och framåtanda i våra kuststäder inför det nya året

Tolv stadsdirektörer om aktuella spörsmål

Ett nytt år har ringts in över stad och bygd. Klangen från tempeltornen har denna gång tonat ut över ett land i fred. Den har förkunnat att en ny tid runnit in för vårt folk, en tid av idogt förtröstansfullt arbete i den efterlängtade, fredens hägn. En ny epok i ett lands och ett folks historia bär alltid i sitt sköte nya idéer, arbetsuppgifter och svårlösta samhälleliga problem. För att om möjligt få en inblick i skeendet har Hufvudstadsbladet per telefon stått i kontakt med några av landets stadsdirektörer vilka var i sin stad i korta uttalanden belysa aktuella problem och önskemål vid årsskiftet.


— — —


[Synnerligen dålig bildkvalitet, men det torde vara en nyare variant av östra älvstranden söder om kraftverket.]

Nykarleby:

Träförädlingsindustri efterlyses.

— Vi borde nödvändigt få någon att intressera sig för grundläggandet av en industri i Nykarleby, säger stadsdirektör Johannes Mouritzen. Här skulle finnas goda möjligheter för en fabrik i träförädlingsbranschen. Och vi skulle då kunna i högre grad än vad nu är fallet placera det uppväxande släktet i arbete inom dess egen hemstad.

— För tillfället ha vi övernog med arbete vid skogsavverkningen och vi ha där lyckats placera alla hemvändande krigare. Någon arbetslöshet existerar sålunda inte. Jag tror även att vi under sommaren kommer att klara oss undan arbetslöshetsspöket. Vårt kraftverk ger nämligen då säsongarbete åt ett stort antal arbetare. Det gäller att se över såväl låg- som högspänningsnätet och de till trettiotalet uppgående transformatorstationerna.



Hufvudstadsbladet, 03.01.1945, nr 2 (2. painos), s. 3.
Nationalbibliotekets digitala samlingar.


Läs mer:
Industrialiseringsförsök efter kriget av Erik Birck.
Fler artiklar ur tidningen.
(Inf. 2025-09-14, rev. 2025-09-14 .)