Telefonmöte i Nykarleby.

Hela nejden omfattande telefon-
förening skall bildas.


På lördagen hölls i Nykarleby ett möte med representanter för nejdens telefonbolag och andelslag. Mötet hade sammankallats för att utröna, vilka åtgärder som böra vidtagas för att förbättra samtalsmöjligheterna mellan centralerna i trakten, samt huru det framtida underhållet av linjerna bör ordnas. Dessa frågor har med den alltmera svällande telefontrafiken blivit ett problem, som med det snaraste måste få sin lösning.

Vid mötet beslöts att en hela Nykarlebynejden omfattande telefonförening skall bildas. Beslutet måste dock först underställas de olika telefonbolagens fastställelse vid vårstämmorna. De tidigare existerande telefonbolagen fortbestå som förut, den nya föreningen blir blott ett centralorgan, som omhänderhar den praktiska och ekonomiska skötseln av de intercentrala linjerna. Föreningen uppbär en avgift på en eller två mark per samtal mellan de olika centralerna för att finansiera sin verksamhet. En kommitté tillsattes, som till januari bör framkomma med en detaljerad plan över huru verksamheten skall bedrivas. I kommittén invaldes E. Jungerstam från Jeppo, V. Holmström, Nykarleby, U. Ekström, Soklot, P. Vinqvist, Forsby, A. Vesterlund, Kovjoki, V. Bäck, Markby. J. Holm, Munsala, A. Cederström, Ytterjeppo och J. Södersved, Pensala.

För att få telefontrafiken tillfredsställande ordnad kommer man att gå in för att draga 2-, 3- eller 4-dubbla ledningar mellan de mest trafikerade centralerna. En montör, som har överinseende över samtliga linjer, kommer att anställas. Vidare beslöt mötet att till post- och telegrafstyrelsen ingå med anhållan om att få en direkt rikstelefonlinje antingen Nykarleby—Vasa eller Jeppo—Vasa.


Hufvudstadsladet, Hufvudstadsbladet, 17.10.1946, nr 280 (2. painos), s. 5.
Nationalbibliotekets digitala samlingar.


Läs mer:
Staden får telefon av Erik Birck.
Fler artiklar ur tidningen.
(Inf. 2025-09-18, rev. 2025-09-28 .)