H. H., Jakobstads Tidning, lördagen den 29 april 1961.






    


Sjösättning i Åminne dagslångt
skådespel för nyfikna åskådare

LYXKRYSSAREN, tillsvidare namnlös, sjösattes på tisdagen i Nykarleby, Åminne. Båten är 10,5 meter lång, 3,25 meter bred och höjden över vattenytan är tre meter och har tidigare presenterats i JT. Den har byggts i Åminne av båtbyggare Allan Johnson för gamlakarlebybon dipl. ing. Age Ahngers räkning. Det tog inte mindre än åtta timmar att bogsera kryssaren den 200—300 meter långa vägen från byggplatsen ned till ån.
    Hela Åminne var på benen från början till slut. Man gick hem emellan och fick lite mat eller kaffe och vandrade sedan iväg ned till sjösättningsplatsen igen. Där var både gamla och unga, män och kvinnor, alla lika intresserade av 'stapelavlöpningen'.
    Det gick rätt bra undan medan man ännu var på vägen, men i den branta kröken ned till stranden, intill sågen, var det rätt besvärligt att komma fram. De sista metrarna ned till vattnet sköt man på med en stor traktor i stället för att bogsera som man tidigare gjort.
    När båten var halvvägs ner i vattnet brakade bädden under den ihop, men det hela avlöpte utan värre missöden och nu står båten vid stranden. En montör från Gamlakarleby skall i kväll lägga sista handen vid motorn, en 108 SAE-hkr Ford Trader diesel. I morgon beräknas båten vara klar för avfärd.
    Ägaren, ingenjör Ahnger tror att den med utnyttjande av alla hästkrafterna kommer upp till en fart omkring 15 knop, men marschhastigheten blir ungefär 13,5 med ca 80 effektiva hkr.
    Något namn har den som sagt inte fått ännu, men någon gång i sommar skall den högtidligen döpas. Jungfruresan går om en vecka till Pargas och ingenjör Ahngers föräldrahem.



Just när båten gled ned i vattnet brast bädden under den. Men det hela gick lyckligt och efter åtta timmar på vägen speglade den sig stolt i Nykarleby älv med en stor skara intresserade åskådare på stranden.


    Båten är färdigutrustad invändigt, förutom en del målningsarbeten, som tar rätt mycken tid i anspråk. Ingenjör Ahnger har själv målat den utvändigt och tänker likaså klara målningen invändigt.
    Båten behöver ungefär 80 cm vatten, som den nu är lastad med tyngdpunkten en aning för långt förut beroende på att motorn placerats ca 1,5 meter längre fram än på ritningarna. Den sjunker tre cm för varje ton och kan därför ta praktiskt taget så många personer som får plats ombord.
    Vi ger oss av på långresa först om en vecka, säger ing. Ahnger. Man måste ju träna först innan man far iväg. Jag har skaffat en massa sjökort av för att hitta vägen.
    Närapå hela släkten består av sjökaptener så sjövanan ligger säkert i blodet även om Age Ahnger 'bara' är — kapten.


Inger Luoma, Jakobstads Tidning, torsdagen den 6 juni 1961.
Stig Haglund digitaliserade och tillhandahöll.

*           *           *



Johnsons verkstad. Förstoring.
Foto: Lars Pensar, maj 2009.
(Inf. 2013-12-30.)



Läs mer:
Färgbild av motorkryssaren.
Sista skutbygget på Åminne.
Fler artiklar och notiser ur JT.
(Inf. 2005-12-07, rev. 2013-12-30 .)