Historien om en liten men viktig bro

Det finns bara en direkt vägförbindelse mellan Nykarleby och Jakobstad.* Vägen heter Pörkenäsvägen och vid vackra Vedörssundet finns en bro som binder samman de båda städerna. Bron ligger på Nykarlebysidan men så fort man kommer över bron då man kör norrut är man i Jakobstad.

[* Om man kör den vanliga vägen måste man köra genom Pedersöre för att komma till Jakobstad.]

På bron har flickor och pojkar mötts, här har pojkarna balanserat och lekt farliga lekar och här har metare dragit upp de största abborrarna.



Här fungerar bron som mötesplats för ungdomar på 1950-talet. Förstoring.


Runa Westerlund som bor i den lilla byn Nabba några stenkast från bron, säger att tidigare hörde byn till Pedersöre.

– 1977 annekterades bland annat Nabba med Jakobstad, säger hon.

Bron har alltid varit viktig för Nabbaborna. Det betyder att man kan välja om man vill åka till  Nykarleby eller Jakobstad för att handla.

– Men mest blir det nog Jakobstad, eftersom vi är vana sedan gammalt att söka oss ditåt, säger hon.



Runa Westerlund känner väl till brons historia.

Kompositör Erik Bergman och flera andra sommargäster som hade sina stugor på Vedören och Nätören på Socklotsidan hade förr stor nytta av bron när de kom för att köpa mjölk i Nabba, berättar Westerlund.

Runa Westerlund har bott i den lilla byn sedan 1959 då hon gifte sig med Nabbabon Bruno Westerlund. Byn är vackert belägen intill Norrfjärdens strand. Hon berättar att första bron över sundet byggdes av Sigurd Smeds kring år 1930.

– Det var en gångbro som var så smal så att bara småpojkar vågade cykla på den. Men bron var ändå så pass hög att det gick att ro med båt under den, säger hon.

Innan den bron byggdes fick man ro över sundet. Men vid lågvatten kunde man åka med häst och kärra på den blöta sjöbottnen.

Nästan genast efter kriget beslöt man att bygga en bredare och stadigare bro som klarade bilar samt häst och kärra.

Runa Westerlund berättade att träbron den första tiden saknade räcken. Då var det riskabelt att åka över på vintern när det var snö och halt.



[Bron i vinterskrud. Notera att räcken saknas! Förstoring. Bilden ingick ej i artikeln.]



Bro nummer två byggdes genast efter kriget. Förstoring.



Judit Öst samt Gretel och Karin Westerlund vid den andra bron, som byggdes efter kriget. Förstoring.


Träbron höll ända till 1964 då vägen fick en stadigare järnbro, som flyttades från Larsmo. Bron var gammal redan då den flyttades till Nabba och hade enligt en skylt på en balk tillverkats av ”Weljekset Friis Mekaniska Wärkstad” i Gamlakarleby år 1900.



[Skylten. Jorma Metso fotade sommaren 2005 och tillhandahöll.
Inf. 2017-01-11.]



[Talkogänget 8 augusti 1964. Fr.v. Verner Westerlund, Gunnar Westerlund, Sven Eriksson, Sigurd Smeds, Evert Smeds, Ernst Smeds, Kurt Söderlund, Levi Nabba, Magnus Frostdahl, Tora Smeds och Rea Söderlund (f. Smeds). Förstoring. Bilden ingick ej i artikeln.]



Den andra bron som byggdes efter kriget hade genomgått en mycket grundlig renovering innan den ersattes av järnbron 1964.
Förstoring.


– Jag minns att man hade sammankallat ett 30 tal frivilliga när järnbron släpades på plats med hjälp av rullor. Bron drogs av en stor caterpillare och traktorer. Det var den 8 augusti 1964.

I 48 år tjänade järnbron alla som färdades längs Pörkenäsvägen. Men småningom blev den trafikfarlig och byttes ut den 23 augusti 2012 då nya betongelement lyftes på plats. Vägen över Vedörssundet har nu en stadig och modern betongbro. Projektet kostade 175.000 euro och kostnaderna fördelas mellan NTM-centralen, städerna Jakobstad och Nykarleby samt väglaget för Grisselö vägskäl-Nabba enskilda väg.



[Den nya bron. Bilden ingick ej i artikeln.]


Bron finns på Nykarlebys sida av kommungränsen, men eftersom vägen går vidare till Pörkenäs och Fäboda deltar också Jakobstad i kostnaderna för brobytet.

Det är vackert vid Vedörssundet. Enligt Runa Westerlund är det många bilister som stannar mitt på bron och beundrar den fina miljön som sundet bjuder på. På ena sida syns Norrfjärden och mot andra sidan slingrar sig sundet ut till havs. Bron och sundet är också ett populärt tillhåll för metare.

 


Många bilister stannar på bron för att beundra utsikten. Förstoring.



Leif Sjöholm (2013) i Pedersöre, Österbottens Tidnings jul- och hembygdsbilaga.


*     *     *

 

 


Läs mer:
Broar i Uppslagsverket Finland.
Fler artiklar ur Pedersöre.
(Inf. 2014-01-22, rev 2017-01-11 .)