Vatek Ab
Tomas Bilmåleri
(Mekonomen)

(Kaspro)

Kvarnvägen 5



Några milstolpar

  • 1996 öppnades Tomas Bilmåleri i Wallendahls hall på Kvarnvägen 6.
  • 1999 började man med däckförsäljning.
  • 2000 flyttade man till egna nybyggda hallen mitt emot på Kvarnvägen 5.
  • 2007 tillbyggdes hallen mot Kovjokivägen.
  • 2008 köptes Tremar av Ab Tomas Autoproduct Oy, registrerat den 25 april .
  • 2010 renoverades hallen.
  • 2012 den 10 januari bytte Ab Tomas Autoproduct Oy namn till Ab Kaspro Oy.
  • 2013 flyttade man till Jakobstadsvägen 26, f.d. Abeko.
         Samgång med Ab Kaspro Oy (tidigare Tremar) och Mekonomen bilverkstad öppnades.
         VVS-firman Vatek Ab, Tommy Sigfrids och Tor Wik, köpte hallen. Webbplats.
  • 2019 lades Mekonomen ner. Tomas hade tidigare lämnat firman.



Vateks välvårdade anläggning med gräsmatta, buskar och flaggstång i juli 2016. Nyansskillnaden i plåttaket visar gränsen för Tomas Bilmåleris utbyggnad 2007. Förstoring.


Ungefär där flaggstången står fanns en krockad bil uppsatt på en stolpe. Har ett speciellt minne av den. En sommar när familjen var på promenad satt dotter Ingrid på mina axlar och ungefär utanför måleriet ringde mamma/farmor och meddelade att det var matdags. Ingrid ville ta en närmare titt på bilen, men jag sa att vi inte hinner nu, för vi ska äta. Då tog hon tag i huvudet vid båda öronen, vred på det mot bilen som man styr en häst med tyglar och sa: ”Gå i alla fall!” Och vi gick.



Vateks hall med HS-Loggings hall och skogsmaskiner i bakgrunden, juli 2016. Förstoring.

   
   

Artiklar

 

Tomas öppnade bilmåleri

1996
Däckförsäljare fick rivstart i Nykarleby 1999
Tomas målar snart i ny hall 2000
Förarbyte på 20-åriga Tremar 2008
Renoveringen blev en vändpunkt 2011
Mekonomen öppnar snart i Nykarleby 2013

 


 


Tomas öppnade bilmåleri

Från hobby till eget företag — Utan startpeng eller stöd

Under de senaste åren har Tomas Kantola sysslat med bilmålning på fritiden. I bakfickan har han en examen från Yrkesskolans billinje, bilmålning har han lärt sig på egen hand. På måndagen öppnade han dörrarna till ett eget bilmåleri på Kvarnvägen [6]i Nykarleby.


Skylten Tomas’ bildmåleri sitter redan fastslagen på den tidigare lagerlokalen på industriområdet i Nykarleby. Inomhus pågår de sista arbetena med inredningen och på måndag skall allting vara klart. Då börjar bilmåleriet med sin verksamhet.

- Jag tror att det finns tillräckligt med underlag för ett bilmåleri i Nykarleby. Hittills ser det positivt ut, några bilar är redan inbokade, berättar Tomas som tagit initiativ till det egna bilmåleriet. Någon startpeng eller annat stöd har han varken sökt eller fått.



På måndag öppnar Tomas Kantola i Nykarleby dörrarna till ett nytt bilmåleri. Tomas’ bilmåleri skall syssla med bilmålning, diverse småreparationer samt maskinuthyrning.


Idealisk fastighet

Bilmåleriet finns på industriområdet och huset har tidigare fungerat som lagerutrymme. Fastigheten är idealisk och några större ändringar behövde inte göras inomhus för bilmåleriets skull.

- Utrymmena var i gott skick och inga större renoveringar har gjorts. Vi har målat golvet, installerat fläktar i måleriet samt byggt ställningar för verktyg, berättar Tomas.

För Tomas har bilmålningen varit en hobby, som tagit mer och mer tid. Han började med att måla sin egen bil, sedan kom grannen och ville ha sin bil målad.

Nu har Tomas ett eget bilmåleri som han hoppas att skall täcka det behov av bilmålning som finns i Nykarleby.

- Under det senaste halvåret har jag skaffat den utrustning jag behöver. Jag kommer själv att blanda färgerna, eftersom det blir billigare. Hoppas på en hel del arbete gör jag också, till rätt pris finns det alltid jobb, konstaterar han.

- Redan nu finns flera arbeten inbokade. Någon motivlackering kommer han inte att syssla med, han påstår att han inte har de rätta konstnärliga anlagen.

- Det mest intressanta med målandet är att se slutresultatet. Förutom målandet, kommer jag också att göra diverse småreparationer på bilarna, berättar han.

Sedan 1 juli har han också övertagit Jan Widbergs maskinuthyrning.

Han hyr ut bl.a. pikmaskiner, våt- och torrdammsugare och betongblandare.


Malin Karlsson, Jakobstads Tidning den 4 juli 1996.
(Inf. 2020-11-08.)


*     *     *

Däckförsäljare
fick rivstart i
Nykarleby



Tomas Kantola har fått stå i de senaste dagarna för att hinna byta till sommardäck åt alla kunder. Foto: Leif Sjöholm.


Tomas Kantola vid Tomas Bilmåleri i Nykarleby fick en ordentlig rivstart när han började sälja däck häromdagen. Det hann knappt bli känt att han skulle börja innan det blev rusning vid maskinerna.

- Det gick betydligt bättre än vi planerat. Jag fick maskinerna för en vecka sedan och kunde inte tro att det skulle bli en sån rusning här som det blev, säger han.

Tomas är dock medveten om att han fick draghjälp av vårsolen, som fick bilägarna att vakna. Solen började värma så gott som samma dag som han började sälja sommardäck. Men han tror också att det finns ett uppdämt behov av en däckförsäljare i Nykarleby.

- Jag tror att vi fyller ett tomrum, säger han. Och för oss passar det perfekt med den säsongsmässiga försäljningen av däck vid sidan av bilmåleriet. Skulle det se ut så året runt får vi nog sluta att måla bilar.

Tomas Bilmåleri säljer fyra olika märken. Han säger att en del kunder struntar i märket och vill ha det billigaste som finns. Men det finns också de som vill ha bästa kvalitet och frågar sällan vad det kostar.

- Ifall någon undrar varför det finns så få däck här beror det på att vi har lagret på ett annat ställe, säger Tomas.


Leif Sjöholm, Jakobstads Tidning den 11 april 1999.
(Inf. 2020-11-08.)


*     *     *

Tomas målar snart i ny hall

Nykarleby. Bilmåleriets nyttoyta blir cirka 100 kvadratmeter större.

Tomas Kantola som äger Tomas Bilmåleri i Nykarleby bygger egen hall och flyttar därmed ett stenkast till andra sidan Kvarnvägen.

Om allt går enligt planerna skall det mesta vara klart när den första snön faller för då blir det stressigt med byte till vinterdäck.

Tomas Bilmåleri hyr den hall där de verkar. Men i och med flyttningen får företaget verka i egen verkstad och måleri.

- Samtidigt blir utrymmena mer ändamålsenliga i och med att vi anpassar hallens för vår verksamhet, säger Tomas Kantola. Det blir på många sätt lättare att jobba.



Tomas Kantola på Tomas Bilmåleri räknar med att flytta verksamheten till den nya hallen i höst. Foto: Leif Sjöholm.


Rymmer sju
bilar samtidigt

Nyttoytan på 250 kvadratmeter blir cirka 100 kvadratmeter större än den hall företaget hyr i dag.

- Det betyder att vi kan få in ungefär sju bilar samtidigt. Vi bygger också höga dörrar så att vi kan ta in lastbilar.

Målningsdelen blir också bättre i och med att han nu bygger enligt de krav som miljömyndigheterna ställer.

Tomas tillägger att kvaliteten på själva målandet också blir bättre i och med att han kan hålla målningsdelen skild från verkstaden.

Till en början kommer han att fortsätta med i stort sett samma verksamhet som förut, nämligen bilverkstad, måleri och däckförsäljning. Men han har också någonting i bakfickan som han i detta skede vill avslöja.


Leif Sjöholm, Jakobstads Tidning den 16 augusti 2000.
(Inf. 2020-11-08.)


*     *     *

Förarbyte på 20-åriga Tremar

På Valborgsmässoaftonen tog Tomas Kantola med det Nybildade bolaget Ab Tomas Autoproduct över verksamheten av Tremar i Nykarleby.


Tremar är ett 20 år gammalt företag med Lasse Johnson vid ratten. I början handlade det mest om båtar. Men ganska snabbt kom bilinredning in i företagets verksamhet. De senaste tio åren har Tremar uteslutande sysslat med karossändringar av Volkswagen Transporter.

– Sedan år 1992 har vi byggt om taket på 1 300 Volkswagenbilar, säger Lasse Johnson.

Bilarna rullar i de flesta fall som taxibilar och som invataxi i såväl Finland som Sverige.

Förutom karossändringar så tillverkas i Nykarleby även inredningsdelar i glasfiber till de större Volkswagenbussarna.

Redan för ett par år sen började Johnson smida planer på att avyttra sitt företag för att ta sikte på en pensionärstillvaro.

– Vi har fört diskussioner i ett och ett halvt år, säger Tomas Kantola.
Kantola driver sedan år 1996 Tomas Bilmåleri på samma industriområde som Tremar.



Lasse Johnson har sålt Tremar Tomas Kantola.


– Jag utbildade mig till bilmekaniker och startade eget då jag blev klar med utbildningen, säger Tomas Kantola.

Förutom Tomas själv sysselsätter bilmåleriet två anställda.

– Sedan fyra år har jag målat alla de bilar som byggts om på Tremar, säger Tomas Kantola.

Det handlar i snitt om 100 bilar om året.

Eftersom Kantola var mån om att få behålla underleveransarbetena från Tremar, så nappade han på erbjudandet om ett övertagande av hela verksamheten.

– Min strävan har hela tiden varit att de fyra anställda skulle få fortsätta efter att jag själv slutat, samt att verksamheten skulle stanna kvar i Nykarleby, säger Lasse Johnson.

Enligt Johnson fanns det fler spekulanter som var beredda att ta över Tremar efter honom.

Med Kantola fortsätter de anställda som gamla arbetstagare och verksamheten stannar i Nykarleby. Enligt de avtal som parterna undertecknade på Valborgsmässoaftonen, så fortsätter Johnson i företaget som konsult under en övergångsperiod.

Tomas Kantola kommer att fortsätta driva Tomas Bilmåleri och Tomas Autoproduct som två separata bolag.

– Yrkesmännen på Autoproduct är mycket duktiga arbetstagare, som kan sin sak och är självgående, säger Kantola.

Också Johnson skryter på sina anställda.

– De är mycket bra och framförallt yrkeskunniga pojkar. Arbetet har löpt klanderfritt också utan min närvaro, beskriver Johnson de anställda.

Tre dagar tar det för en bil att bli klar för leverans från Nykarleby. Under den tiden har originaltaket kapats bort, ett nytt och förhöjt tak av glasfiber monterats, som slutligen målas i samma färg som den övriga bilen.

– Vi har detta år budgeterat för 100 karossändringar. Därtill räknar vi med att kunna leverera inredningsdelar till mellan 70 och 80 blar av Volkswagen Crafter modell, säger Kantola.


Leif Sjöholm, Österbottens Tidning den 3 maj 2008.
(Inf. 2020-11-08.)


*     *     *

Utveckla eller sluta. Några andra alternativ fanns egentligen inte för Tomas Kantola, när han för ett år sedan tog beslutet att storsatsa på den egna firman Tomas Bilmåleri.

Renoveringen blev en vändpunkt

I samband med en livskris hösten 2009 föddes tanken på att en förändring av arbetsrutinerna behövdes. Tomas Kantola kände inte längre någon arbetsglädje, och det var inte särskilt upplyftande att gå till jobbet.

I tio år hade lokalerna och utrustningen sett likadana ut. Det började bli smått slitet. Ändamålsenligt var det inte heller, med tanke på att kvalitetskraven på kollisionsreparationer ökar, speciellt på nyare bilar. Motivationen bland de anställda var det inget fel på, det vara bara ägaren själv som uppfattade sin arbetssituation som jobbig. Och smått frustrerande.

- Visst kände jag att det skulle behövas förnyelse, men det var svårt att hitta tid att fräscha till lokalen eftersom det alltid fanns jobb att göra.

Att gå från tanke till handling är inte alldeles enkelt. Men Tomas Kantola fick nya perspektiv efter en företagsledarutbildning på Optima.

- Vi var tjugo företagare på utbildningen och alla var småföretagare. Det var otroligt givande att lära sig tänka på ett nytt sätt i utvecklandet av ett företag och få nya perspektiv på verksamheten, säger han.



Tomas Kantola njuter av att jobba igen. Före den omfattande renoveringen av Tomas Bilmåleri var det inte lika roligt att gå till jobbet.

Foto: Pernilla Nylund


Så småningom
började man planera för en genomgripande renovering av den drygt 300 kvadratmeter stora hallen. Efter Julen 2010 höll företaget stängt i knappt två månader, och nystarten kom i februari. Alla utrymmen och all utrustning hade bytts ut och blivit modernare och mer ändamålsenliga, både vad gäller arbetsmiljön och kvalitetskrav på reparationer. Nu är det ljust och fräscht på Tomas Bilmåleri i Nykarleby, som i år firar 15-års jubileum.

- Ja, det är stor skillnad. Vi försöker jobba för att hålla det rent och snyggt. En del som kommer hit blir nästan förvånade över att del är så rent.

Det känns som väl investerade pengar, säger han, trots att renoveringen förstås kostat en hel del kapital.

- Vi har investerat i välmående. Då måste det få kosta. Om arbetsmiljön är bra tror jag att alla trivs mycket bättre och gör ett bättre jobb, säger Tomas Kantola.

- Nu är vi stolta över att få visa upp vår verkstad.


Måleriet sysselsätte
r
fyra personer. Förutom Tomas arbetar även hans pappa Rainer här, Markus Söderlund och Jonatan Dahlskog. Tillsammans bildar de ett bra team, menar Tomas.

- För några veckor sedan började Markus jobba här. Förut var vi konkurrenter men nu är vi kollegor. Det känns bra. Han kan hela proceduren, vilket underlättar arbetet enormt mycket.

Markus Söderlund menar att del känns bra att inte behöva ha det övergripande ansvaret över verksamheten. Han trivs på golvet och med sitt nya jobb.

Tomas Kantola

Bor: i egnahemshus i Nykarleby
Ålder: 34
Familj: fru och två barn, 9 år och 4 år
Yrke: egenföretagare. Driver Tomas Bilmåleri
På fritiden: mitt företag är mitt stora intresse, på gott och ont.
Bakgrund: började måla bilar som 15-åring, gick sedan Bil- och Transportlinjen på Yrkesskolan i Jakobstad. ”Jag har alltid varit intresserad av karosseri”


- Det är roligt att få ägna sig åt det man vill göra, utan att behöva ha en massa pappersarbete.

Det är framför allt försäkringsskador man ägnar sig åt. Rostarbeten är numera i det närmaste obefintliga eftersom det ofta blir för dyrt att reparera en rostskada.

- När den första halkan kommer märker vi av en viss ökning, men armars är arbetet väldigt jämnt fördelat under året. Folk krockar både sommar och vinter.


Pernilla Nylund, ÖT Norra Posten den 21 oktober 2011.
(Inf. 2020-11-08.)


*     *     *

Mekonomen öppnar
snart i Nykarleby

   

NYKARLEBY
Två företag, Tomas Bilmåleri och Kaspro, som bygger om taxibilar av märket Volkswagen och Mercedes, blir ett och samlar verksamheten under ett och samma tak.
     Samtidigt utökas verksamheten med

en fullständig verkstad under Mekonomenflagg.
     – Vi behöver ett tredje ben att stå på, säger Tomas Kantola, som startade Tomas Bilmåleri för 17 år sedan.
     Matias Kantola fortsätter som vd för Kaspro, som sysselsätter tio personer.


De samlar allt under ett tak

Bilmåleri, karosseri och Kaspro utökar verksamheten med bilverkstad under Mekonomenflagg.

Företagen Tomas Bilmåleri och Kaspro blir ett och utökas med en bilverkstad som seglar under Mekonomenflagg.



Tomas Kantola slår samman sina två företag, Tomas Bilmåleri och Kaspro, som brodern Matias Kantola är vd för. Inom kort öppnar en helt ny bilverkstad som erbjuder bilservice under Mekonomenflagg och som blir en viktig pusselbit i företaget.


NYKARLEBY

– Vi behöver ett tredje ben att stöda verksamheten på, säger Tomas Kantola om den gula Mekonomenflaggan som hissats utanför gamla Abekofastigheten i Nykarleby.

Inne är också den gula och den svarta färgen som dominerar. Den knallgula flaggan signalerar att det inom kort öppnas en Mekonomenverkstad i Nykarleby, där fullständig Bilservice för alla bilmärken utlovas. Mekonomenverkstaden i Nykarleby blir den femte i Finland.

– Vi är fortsättningsvis ett fristående företag, säger Kantola, som tillsammans med Sven Aspfors äger företaget Kaspro som Matias Kantola är vd för.

Ab Kaspro har dock förbundit sig att köpa reservdelarna från Mekonomen.

– Vi delar och skriver under Merkonomens värderingar, eller en snygg image, rena, fina, och välutrustade verkstäder och ett professionellt utfört arbete, säger Kantola.

– Efterfrågan på bilservice i Nykarleby har funnits en längre tid. Men det är först nu vi kan svara på den, säger Kantola.

 Som 18-åring startade Tomas Kantola Tomas Bilmåleri i Nykarleby. År 2000 byggde Kantola för bilmåleriet en egen industrihall på Kvarnvägen. År 2008 förvärvade Kantola företaget Tremar, i dag Kaspro.

Kaspro fortsatte bygga om och specialanpassa Volkswagen skåpbilar för persontransport som taxibilar, färdtjänst och skolbussar. När det gäller Tomas Bilmåleri fortsatte verksamheten i samma takt som tidigare, eller krockade bilar rullade in som de alltid gjort.

Däremot störtdök omsättningen för Kaspro bara ett halvt år efter att Tomas Kantola gick in som ny ägare. Med finanskrisen senhösten 2008 stannade bilhandeln och därmed också handeln av nya taxibilar. År 2008 byggdes 100 skåpbilar om i Nykarleby, året därpå 50 bilar. Trots att Kaspro vid sidan av Volkswagen även fått ett nytt märke i Mercedes så har bolaget ännu inte nått upp till samma siffror som är 2008.

– Vi har inte haft tillräckligt med jobb på grund av den försiktiga efterfrågan på nya taxibilar, säger Kantola.

En uppgång, om än aldrig så stor, skönjer han ändå mot hösten.

Med verksamhet i två olika industrihallar blev kostymen för Kantolas bägge företag både för stor och för kostsam.

– Det är orsaken till beslutet att slå ihop de bägge företagen och att samla allt under ett och samma tak, säger han.


B
åde fastigheten
och personalen kan enligt Kantola utnyttjas bättre och mera effektivt i den skräddarsydda fabrikshallen på Jakobstadsvägen. Kompetensen att ta sig an också bilservicearbeten finns sedan tidigare.

Kaspro kommer att sysselsätta mellan åtta och tio personer.

Merkonomens väg till Nykarleby är ungefär ett år gammal. Det var Mekonomen som för ett år sedan tog den första kontakten med Tomas Kantola i jakten på intressanta verkstadsetableringar i Finland.

Matias Kantola, vd för Kaspro, ser bilverkstaden Mekonomen som en viktig pusselbit för den fortsatta utvecklingen av företaget i Nykarleby.

Den egna industrihallen där Tomas Bilmåleri tidigare fanns på Kvarnvägen är såld till WS-företaget Vatek, som hittills haft sin bas i Munsala.


Britt Sund, Österbottens Tidning den 11 april 2013.
(Inf. 2020-11-08.)



Margite Enlund tillhandahöll artiklar ur Jakobstads Tidning och Nykarleby Posten.


Läs mer:
Företagen på Kampen.
Fler artiklar ur JT.
(Inf. 2020-11-08, rev. 2021-02-11 .)