Ab Tremar

Kvarnvägen 16
Jakobstadsvägen 26



Några milstolpar

  • 1988 startades företaget i Prevex gamla lokaler på Jakobstadsvägen 26 av Lars Johnson och Viking Back. Johnson hade ett långt förflutet som snickeriarbetsledare på Nykra och Back hade varit underleverantör till Nykra. Man började med inredning av Bella Falcon-båtar, sen blev det karossändringar av Volkswagen Transporter. Snickeri i Jeppo och montering i Nykarleby.
  • 1989 lämnade Viking Back företaget, men samarbetet fortsatte.
  • 1991 blev Tremar utsett till det allra första Årets företagare.
  • 1996 flyttade man inom fastigheten för att bereda rum för Konstskolan.
  • 1998 flyttade man till NTC, Kvarnvägen 16 för att Konstskolan behövde ytterligare utrymmen och man inledde bland annat med att inreda dansorkestern Tommys buss.
  • 2003 rullade den sista och 913:e takförhöjda Volkswagen Transporter, modell T4 ut från företaget.
  • 2007 bildades Tremar Ab.
  • 2008 köptes företaget av Ab Tomas Autoproduct Oy, Tomas Kantola.
  • Anställda: Peter Karlström. Kari Helala, Ahti Koski ...

Företagets vidare öden:

   
   

Artiklar

 
Annons 1990
Mångsidighet klarar krisen för Tremar 1991
Tremar fick Nykarlebys första företagrpris 1991
Bråda tider för bilinredare 1996
Tremar firar 10 år i nya utrymmen 1998
913 minibussar med förhöjt tak 2003
Nya företag 2007
Förarbyte på 20-åriga Tremar 2008

*     *     *

TREMAR

Johnson & Back
 
  • Båtinredningar
  • Bilinredningar
  • Snickerier

Lasse Johnson
tel. 216 55

Viking Back
tel. 425 50



Jakobstads Tidning den 5 december 1990.
(Inf. 2020-12-13.)


*     *     *

Mångsidighet klarar
krisen för Tremar

Båt- och inredningsföretaget Tremar i Nykarleby har klarat sig undan den permitteringsvåg som den senaste tiden drabbat många andra båtindustrier i nejden. Ägarna Viking Back och Lars Johnson menar att det är deras mångsidighet som gör att företaget hålls flytande.


Flera ben att stå på och lämplig storlek på företaget är också bra recept för att kunna hålla igång när det blir kärva tider, tror Back och Johnson.

— Idag jobbar totalt sex personer på Tremar och det är precis lagom för att vi skall kunna kontrollera verksamheten. Den här företagsstorleken gör att alla kan delta i produktionen och det är en stor fördel, anser Lars Johnson.

Trots att många företag blöder idag lever Tremar ganska gott. Men de medger att läget är betydligt kärvare idag än vid motsvarande tid i fjol.

— Vi märker tydligt att det är svårare att hitta arbete nu. Vi är beredda att nappa på alla möjliga jobb, stora som små. Just nu har vi jobb så att vi klarar oss rätt bra. Men det är klart att man ibland får lov att hanka sig fram, säger de och tillägger att i dagens kärva ekonomiska läge i landet är det bra att vara mångsidig.

Tremars specialitet är inredning av bilar och båtar. På bilsidan är det främst taxibilar och amerikanska skåpbilar som inreds. Men det har också hänt att Tremar fått ta sig an någon gammal amerikanare som varit i behov av uppsnyggning invändigt. I dagarna levererar bolaget en invataxi till Nykarleby Sjukhem.

Men för tillfället är inredningen av motorbåtstypen Bella Falcon som är huvudprodukten. Den tar 70 procent av bolagets kapacitet. Johnson och Back räknar med att det är just underleverantörsarbetet med 300.000 marks-båten Bella Falcon som kommer att vara ryggraden i Tremars produktion också i framtiden.

Hittills har bolaget färdigställt 3 båtar av den nya modellen, som alla tillverkats för att vara på mässor. Tremar har kapacitet att inreda ca 2 båtar per månad. Bella Falcon lamineras vid Plastmek i Bosund medan Tremar monterar motorn och gör samtliga inredningsdetaljer. Tremar har ingen egen produktion, det mesta görs som underleverantörsarbeten.

Lars Johnson och Viking Back har tillsammans med uppdragsgivaren, Bella Veneet, utvecklat ny däcksform till båten. Det nya däcket är bredare och ger mera utrymme i uteplatsen och på simbryggan baktill på båten.



Viking Back och Lars Johnson har deltagit i utvecklandet av ett nytt och rymligare däck till italienska motorbåtsmodellen Bella Falcon.


— En annan viktig detalj är att däcket blivit mera produktionsvänligt, tillägger Viking Back.

Tremar har också fått i uppdrag att inreda en svensk båttyp, Shippy 700, som är helt ny i Finland. Det är Vasa Marin som laminerar och lanserar båten i Finland. Prototypen är försedd med akterruff, men Johnson uppger att modellen kan fås i 5 olika utföranden bl.a. som öppen båt lämplig för fiskare.

Nykarlebyföretaget Tremar har två produktionspunkter. De flesta snickeriarbetena utförs i Jeppo medan monteringarna sker i en hall vid Prevex gamla industrifastighet i centrum.

Tremar är ett rätt ungt företag. Företaget startade så sent som 1988. Men ägarna, Lars Johnson och Viking Back, är ingalunda nya i båt- och snickeribranschen. Johnson har ärvt sina båtbyggarfärdigheter av sin far som var båtbyggare av den gamla stammen och gjorde träbåtar. Back har sedan tidigare drivit ett snickeri i Jeppo.


Leif Sjöholm, Jakobstads Tidning den 19 januari 1991.
(Inf. 2020-12-13.)


*     *     *

Tremar fick Nykarlebys
första företagarpris

Båt- och bilinredningsföretaget Tremar är den första mottagaren av det nyinrättade företagarpriset i Nykarleby. Priset ges årligen till en välförtjänt och framgångsrik småföretagare i staden.


— Tremar har verkat i två år och har kommit bra igång, motiverar näringsombudsman Berndt Westerlund. Företaget verkar också i en speciell bransch.

Bakom det nya priset står Nykarleby företagarklubb och staden. Priset består av ett diplom.

— Det kom som en positiv överraskning, säger Lasse Johnson och Viking Back vid Tremar.

— Vi är ett litet företag som sysslar mest med underleveranser, säger Johnson. Den enda egna produkten vi har är inredning av taxibussar.

— Kombinationen av bil- och båtinredningar är bra. Bägge handlar om samma typer av arbete. Det innebär mycket hantverk.

Tremar sysselsätter sex personer. Fyra i Nykarleby och två i Jeppo. Stommen i produktionen är monteringen av Bella Falcon båtar. Den biten upptar ca 50 procent av företagets verksamhet. Sedan senaste höst har man monterat tio båtar.

Förutom båtar inreder Tremar också bilar. Ett tiotal taxibilar sant 24-25 husbilar har företaget inrett under de två åren. Dessutom gör man en del annat snickeriarbete.

— Idealet vore att få arbeta i takten en bil per månad, säger Back. Det gör vi inte idag. Men det skulle vi ha gjort om inte lågkonjunkturen slagit in.



Lasse Johnson och Viking Back står bakom Tremar som får det första företagarpriset i Nykarleby. Den amerikanska paketbilen på bilden uppges vara det enda exemplaret i Finland. Tremar gör bilens inredning.


Något storföretag vill Tremar inte bli. Tio anställda är taket.

— Vi vill båda vara med i produktionen, säger Back. Om vi blir för stora måste någon av oss sätta sig i kontoret. Men omsättning vill vi ha upp.

Tremar omsatte i fjol ca 1,5 miljoner. I det ingår nästan enbart arbetsinsatser. Eftersom det mesta är underleveranser får man materialet färdigt.

Hittills har Tremar också ridit ut lågkonjunkturen. Som bäst har man arbete för hela styrkan över sommaren.

— Vi tar alla sorters arbete, säger Johnson. Vi lagar nytt och renoverar. Vi är flexibla genom att vi kan köpa in arbetskraft från enmansföretag om vi får för bråttom.


Johan Sandberg, Jakobstads Tidning den 27 mars 1991.
(Inf. 2020-12-13.)


*     *     *

Bråda tider för bilinredare

Trots att det är bråttom vid Tremar just nu hinner Lasse Johnson och Peter Karlström provsitta den senaste taxibussen de inrett.


Det finns mer jobb än någonsin vid Tremar i Nykarleby som har specialiserat sig på att inreda bilar och båtar. Ett plåtskrov förvandlas på några veckor till ombonade taxibilar.

Två bussar har just lämnat verkstaden och redan nu står två andra och väntar på sin tur. Dessutom har Lasse Johnson lovat fixa några båtar till sommaren. En liten röd ”bubbla” står också och väntar på att få nytt tak invändigt. Mellan varven tillverkar de också tak i glasfiber till Volkswagen paketbilar.



Peter Karlström och Lasse Johnson har just fått två taxibussar klara. De kan nu koppla av och provsitta stolarna.

 

Taxibussar ger
Tremar full fart

Mest handarbete att inreda en buss

Just nu har Lasse Johnson på Tremar i Nykarleby fullt drag i sin firma. Han har specialiserat sig på inredning av taxibussar och båtar.


Nyligen körde två nyinredda taxibussar ut från Tremars verkstad. Och redan nu står två andra byggen och väntar på sin tur.

Mellan alla större arbeten finns en hel del småjobb med att fylla ut tiden med. Bland annat tillverkar Tremar tak för Volkswagen Transporter paketbilar.

Just nu är Johnson inte ett dugg orolig att han skall bli utan jobb, snarare tvärtom. Ibland har han svårt att hinna med och han har då och då fått plocka in tillfällig hjälp och underleverantörer.

Det är taxitrafikanterna Solveig Pitkäkangas som kör i området Jakobstad och Pedersöre och Peter Häggman från Purmo som är ägare till de färskaste bussarna från Tremar. Båda bilarna är utrustade som invabilar. Solveig Pitkäkangas kör mest handikappade medan Peter Häggman har mest skolbarn på programmet.

Både Solveig och Peter är nöjda med de bilar de nu fått.

– För oss passar det perfekt att det finns någon i trakten som inreder våra bilar. Det är lättare att följa med arbetet då det är nära till, uppger de.

Från Tremars sida har man heller ingenting emot att kunderna kommer titt som tätt och följer med arbetet. På så vis får de bilen precis som de vill ha den.

– Det är Peter Karlström som står för det mesta av arbetet med inredningen. Han har jobbat sex år på Tremar och han kan allt, han syr bänkar, laminerar glasfiber, snickrar och målar, framhåller Johnson.

Både Solveig Pitkäkangas och Peter Häggman drar sig inte för att ge honom tio poäng för jobbet.

Lasse Johnson medger att allt inte gått som på räls sedan han inredde första bilen 1989.

– Det är otroligt mycket arbete att jobba sig in i den här branschen. Vi har nog fått vara med om ett och annat och det finns konkurrenter som lurar överallt.

Han säger att det är mest fråga om handarbete att inreda en bil. Mellan 100 och 300 timar lägger de ner per bil. De räknar med att hinna inreda närmare 10 bilar per år.

– Allt beror på vilken utrustning kunderna begär, säger Johnson.

I allmänhet får kunderna den färdiga bilen med nyckeln i hand några veckor efter att de fört den som tom paketbil till Tremar.

– Förutom alla inredningsdetaljer sköter vi också om besiktning och montering av taxametern, säger Lasse Johnson.

Han uppger att besiktningen inte fordrar att inredningen skall vara brandsäker. Men i allmänhet är dynorna och stolbeklädnaden av självslocknande material och av samma sort som finns i vanliga bussar. Viktigt är att stolarna håller för nötning. Isoleringen består av cellplast och glasfiber.

Det är numera vanligt att taxibussar utrustas med rullstolshiss.

– En rullstolsbunden person har ju samma ärenden att uträtta som andra. Men de kan inte röra sig lika fritt. Därför är det viktigt att taxibilarna är rustade för handikappade, säger Solveig Pitkäkangas.


Leif Sjöholm, Jakobstads Tidning den 3 mars 1996.
(Inf. 2020-12-13.)


*     *     *

Tremar firar 10 år i nya utrymmen

Inredningen av dansorkestern Tommys buss är ett av de första projekt som Tremar får bita i i den nya produktionshallen vid Kvarnvägen.


Samtidigt som företaget bjuder på invigningskaffe på tisdagen passar man på att fira 10-årsjubileum.

Tremar var ett av de tre företag som tvingades flytta i och med att konstskolan behövde större utrymmen i fastigheten vid Campen intill Jakobstadsvägen.

– Men vi förlorar ingenting på flyttningen utom att det är otroligt jobbigt att flytta ett helt företag, säger ägaren Lars Johnson. Den här 300 kvadratmeter stora hallen vid NTC Transport är minst lika bra som den gamla, kanske till och med bättre.

Tioåriga Tremar i Nykarleby har specialiserat sig på inredning och omändring av skåpbilar och minibussar. Höjningen av taket till VW minibussar har under åren blivit företagets specialitet.

– Vi har nog tillverkat och monterat minst 500 tak sedan 1992, säger han. Ungefär 80 procent av våra jobb består av underleverantörsarbete åt en firma i Tammerfors.

Mellan varven hinner Johnson och hans två anställda, Peter Karlström och Kari Helala, inreda andra bilar och bussar samt ibland en och annan båt.

– Det kan handla om ambulanser, taxibilar och olika specialfordon, säger Johnson som lovar fixa det mesta när det gäller inredningsdetaljer.

Just nu står dansorkestern Tommys buss i hallen för att få ny inredning. När bussen är klar kommer den nästan fungera som ett litet egnahem åt orkestermedlemmarna. Kök, wc och sovrum hör till de självklara sakerna som bussen utrustas med.



Lasse Johnson, Peter Karlström och Kari Hietala tar paus i jobbet med ny inredning i dansorkestern Tommys buss. Mellan varven skall de också hinna höja taket på en och annan splitterny VW minibuss.


Det var Viking Back och Lars Johnson som startade företaget 1988. Företaget verkade till en början både i Jeppo och i Nykarleby. Viking Back skötte snickerisidan i Jeppo medan Lars Johnson monterade i Nykarleby. Under åren har företaget också fungerat som underleverantörer vid tillverkning av flera kända båtmodeller. År 1989 övertog Johnson Tremar men de före detta kompanjonerna har fortfarande nära samarbete med bl.a. snickeridetaljer till bilarna.


Leif Sjöholm, Jakobstads Tidning den 25 oktober 1998.
(Inf. 2020-12-13.)


*     *     *

913 minibussar med förhöjt tak

På onsdagen rullade den sista och 913:e takförhöjda Volkswagen Transporter, modell T4 ut från företaget i Nykarleby.


1992 fick företaget Tremar i Nykarleby uppdraget att förhöja taket på minibussar, som Tammerforsföretaget Jonasson OY [Numera Carsport Design] sålde både på den inhemska marknaden och till Sverige.

Under de knappt 12 år bilmodellen T4 funnits har företagaren Lasse Johnson och hans anställda i Nykarleby förhöjt taket på sammanlagt 913 minibussar.

Dessutom har vi inrett en tredjedel, eller drygt 300, av dem till invataxin, räknar Lasse Johnson.

Karossändringarna och inredningsarbetena har varit ryggraden i företaget Tremar under de senaste fem åren och sysselsätter tre till fyra personer på heltid.


Hoppas på samarbete

Arbeten har också ynglat av sig till grannen bilmålaren, från vilken Tammerforsföretaget köper målningstjänster och där drygt 200 tak hittills målats.

– Jag hoppas förstås på en fortsättning på samarbetet med Tammerforsföretaget när det gäller Volkswagens nya modell T5, säger Lasse Johnson.

I bästa fall, det vill säga om modellen håller i sig lika länge som föregångaren, och om det blir ett förlängt samarbete, så är jobbet garanterat för 12 år framåt.



En blå VW Transporter är den sista modellen av T4 som med förhöjt tak rullar ut från Tremar, där Peter Karlström och Lasse Johnson gjort karossförändringar på totalt 913 bilar, varav en tredjedel inretts till invataxin i Nykarleby.


Britt Sund, Jakobstads Tidning den 27 november 2003.
(Inf. 2020-12-13.)


*     *     *

Nya företag

Ab Tremar, Nykarleby
Bilinrednings- och lamineringsarbeten. Karosseriändringar. Handel med bilar och båtar. Snickeriverksamhet. Aktiekapital 2 500 euro. Vd Johnson Lars Erland, Jakobstadsv. 2, 66 900 Nykarleby.


Jakobstads Tidning den 9 januari 2007.
(Inf. 2020-12-13.)



Margite Enlund tillhandahöll.


Läs mer:
Företagen på Kampen.
Fler artiklar ur JT.
(Inf. 2020-11-0, rev. 2021-02-10 .)