Innehåll


SMEDS-bladet nr 9

December 1985
 
 

Bästa Smeds-ättling av Tor Fors

Min farmor Ida Ek av Carita Häger

Släktens brudpar av Carita Häger

Johan Wik i Jakobstad – Från reklambild till fri konst av Max H Furu

Andro och Ester Fors ättlingar av Gerd Söderman

Släktgrenen Granvik – utredning av Bo-Erik Granvik

Nykaabi på den gamla goda tiden av Tor Fors

 

Bästa Smeds-ättling

Tor Fors


För närmare 50 år sedan träffade jag en person som sedan dess med jämna mellanrum dykt upp i mina tankar. Drömmen att få återse den här personen återkommer varje år, speciellt då det är dags för utgivning av Smeds-bladet. Men att få återse min barndomsdröm har inte varit så lätt. De senaste åren har jag börjat svara på annonser i lokalpressen för att på så sätt få en chans att återse honom. Turen har dock inte varit på min sida och jag blir alltmer besviken för varje år.

Nu har den här personen åter dykt upp i mina tankar och kan inte hålla min nyfikenhet tillbaka utan jag har på nytt börjat mitt sökande.

Jag ringer upp femte annonsören för dagen. En mörk röst i andra änden av tråden får mig nästan att bli nervös. Är han den jag söker? Jag förklarar för honom min situation och undrar försynt om vi kunde träffas. Mannen verkar ha full förståelse för mina problem och han lovar att ta emot mig, men bara för en kort stund för han är väldigt upptagen.

Men hur är namnet då? Han lämnar inte något namn, endast adressen och tillägger, du hittar mig säkert och så lade han på luren.

Han hade rätt, det var inte alls svårt att hitta. Den speciella inramningen av ytterdörren och texten som står ovanför styrker mig i uppfattningen att jag kommit rätt. Jag knackar på dörren, det rasslar till i låset och där står han och ber mig stiga på. Kaffedoften slår emot mig redan i ytterdörren. Vi kan väl ta en slurk medan vi sitter och pratar säger han.

På något sätt känner jag att jag träffat den rätta. Men det är absolut inte hans klädsel som får mig att känna det så utan hans ansikte, hans finurliga ansiktsuttryck. Klädseln, den är inte precis av det modernaste snittet. Hans hår, som är grått och yvigt växer ihop med skägget runt hans haka, en verkligt präktig ram runt hans ansikte.

Under tiden vi sitter och dricker kaffet studerar jag honom noggrant. Han ser vital ut för sin ålder även om han har skaffat sig en ganska grov midja. Jag frågar honom hur länge han har varit i branschen och ber honom berätta hur man kan få tag i ett så annorlunda arbete.

Jag började för omkring 60 år sedan berättar han. På den tiden bodde jag hemma på landet och det föll sig naturligt att jag fuskade i yrket. För ett antal år sedan flyttade jag till sta'n och sedan dess känner jag mig som proffs. Den dag jag annonserar ringer telefonen i ett. Det börjar snart bli fullbokat.

Jag är nyfiken och frågar honom vad det är för mänskor som kontaktar honom. Det är alla slags mänskor, svarar han. För ett antal år sedan började också invandrare ringa, ensamma mänskor, pensionärer o.s.v. Idag var det en pensionär som ville ha hjälp. Hon satt ensam med sin man och tyckte det skulle vara roligt om jag kom.

På frågan om det är ett lönande arbete svarar han att det skulle det säkert vara om jag bara kunde ta betalt. Men nu hör jag till dem som ställer upp gratis för jag tycker det är så fantastiskt roligt. Bara det, att få komma, är belöning nog. Speciellt roligt är det att få komma till familjer med barn. Jag tycker nämligen väldigt mycket om dem. De är ju så snälla, så snälla.

Han har ett par säckiga byxor på sig och en rymlig tröja som är mycket sliten. Han är något krokig i ryggen och det hörs knappast när han i filtsockor kilar över golvet. Jag ska ha en ny kostym om ett par veckor, säger han stolt. Hans skräddare håller på och syr en ny. Den som han har haft de senaste 12 åren började bli sliten och en viktökning, sedan han slutade röka, gjorde att den gamla kostymen blev nästan omöjlig att få på sig.

Det gråa håret ramlar ned i pannan på honom och för att få den lilla hårslingan på plats kastar han ibland tillbaka huvudet. Bilden är klar och jag är överlycklig. Det är inte någon tvekan om att framför mig har jag den person jag sökt. Äntligen har jag kommit rätt.

Naturligtvis ställer jag upp, säger han glatt när jag frågar. Vilken tid vill du jag skall komma?

Vi bestämmer en tidpunkt och säger på återseende. Men innan vi skiljs ber han att få önska en

God Jul och ett Gott Nytt År!

till alla Smeds-bladets läsare, vilket även jag instämmer i. Jag undrar om han hör till ...

     

Tor Fors

Gransångargatan 132

724 71 Västerås

Bo-Erik Granvik

Tärnvägen 10

824 00 Hudiksvall

Carita Häger

Staketgatan 1A

66 900 Nykarleby

Birgitta Östdahl

 

68 500 Kronoby


Tor Fors, sid 1.
(Inf. 2022-12-04.)

Min farmor Ida Ek

Carita Häger

  För ungefär två år sedan satt min farmor Ida Ek och jag en söndagseftermiddag och pratade om människor som bott på Forsbacka och händelser som farmor själv kom ihåg eller som hade berättats för henne.

Vi hade bandspelaren på bordet så nu har jag två kassetter med farmor Idas minnen, skramlet från kaffekopparna och litet fniss och förklarande, att allt hon nu berättat är i de små plastlådorna.


Farmor föddes på Forsbacka för över 90 år sedan. Forsbacka ligger ca tre kilometer söder om Nykarleby invid vägen mot Ytterjeppo. Gårdarna fanns samlade på en backe och älven bildade en fors samtidigt som den krökte kring husen. Forsbacka var därför ett alldeles naturligt namn på den lilla gårdsgruppen. Numera har forsens sång tystnat för alltid till följd av att dammen höjts vid kraftverket i stadscentrum.

På Forsbacka fanns på den tiden fyra små stugor utan annan mark än den stugan var byggd på. Dessa stugor ägdes av fyra änkor ”Skräddar Ränkonen”, ”Mjölnas Sann”, ”Noåpi Lovis” och ”Fia”. De var alla äldre kvinnor som hjälpte till där de kunde och levde på det lilla de fick ihop. Förutom dessa små stugor fanns även fyra hemman. Det var Erik Forsbacka närmast stan, Karl Asplund vid vägen, Anders, som sedan, tillsammans med sin familj, tog namnet Fors och så Johan Forsbacka, kallad ”Kaaljuttas”.


Anders och Karolina

Farmors far, Anders, föddes på Forsbacka 16 april 1859 (Tab. 25 i släktboken). När han växte upp var det vanligt att herrskapen i staden hade jordbruk. Anders hann tjäna som dräng vid Grundfeldts en tid innan han på en marknad träffade den flicka som skulle bli farmors mor.

Lena Karolina föddes den 10 maj 1864 i Kengo i Pensala, där familjen bodde tills hon var 12 år. Efter en kortare tid på Kif boställe i Jussila flyttade de till Fällmansbacken i Vexala. Där firades bröllop den 12 mars 1886 mellan Anders och Karolina. När de nygifta skulle bosätta sig på Forsbacka kunde de inte flytta in i eget hus utan fick bo tillsammans med Anders föräldrar och syskon. Stugan de skulle dela på bestod av storstuga, kammare och farstu. På gården fanns dock ”lillboden” där de bodde om somrarna.

Redan den 15 oktober 1886 föddes den första flickan som döptes till Ida Johanna. Medan Ida ännu var liten reste Anders till Amerika. Karolina tog då Ida med sig och reste hem till Vexala där de stannade till hennes svärfars död år 1889. Forsbacka blev då utan karlfolk och Anders kom därför hem och tog hand om hemmanet. Då fanns också två av hans systrar, Sofia och Hanna, hemma. En tredje syster, Maria, hade flyttat till Vasa för att tjäna.

Det var trångt i stugan. Anders byggde en lillstuga åt sin mor, min farmorsfarmor, där hon bodde till sin död 5 december 1898. Det var Hanna som skötte sin mor de sista åren. Lillstugan stod kvar några år och tjänade som sommarbostad, jämsides med lillboden, men såldes sedan och flyttades bort från Forsbacka.

När Ida var fyra år fick hon en liten syster, Karolina Sofia. Hon föddes den 10 november 1890. Ett halvår senare, vid midsommartiden hände en olycka som berövade lilla Ida livet. En skara flickor var nere vid älven, Ida föll i och fördes ut i forsen.

Den 8 maj 1892 föddes så nästa flicka, min farmor, Ida Olivia. Sedan kom en rad med fyra pojkar, 1896 föddes Anders, kallad Andro, 1899 Otto, 1902 Oskar och 1904 Verner, sedan ytterligare en flicka 1906 Sandra [gift med Verner Blomström].


Barnen plockade sten

Så länge barnen var små fanns alltid en piga på gården. På somrarna sov pigorna tillsammans med flickorna i lillboden eller på loftet och på vintrarna i ”dörasängen”. Någon dräng var inte anställd på Forsbacka men om somrarna kom gräftare till gården som gräftade upp mera åkermark. Då var det barnens uppgift att plocka småsten och köra dem med häst till ett stenröse. Någon egentlig tid för lek fanns inte om somrarna för den som hade jordbruk.

Med alla familjemedlemmarna, en faster och en piga, blev det för trångt vintertid och Anders byggde till bostadshuset med en ”framstuga”. Uthusen bestod av boden där säd, mjöl, strömming och torkat bröd förvarades, med loftet och stegen från porten, stallet, en lada för hästgödseln och sist på den längan fanns vedlidret. Dessutom fanns fähuset skilt och fårhuset. Farmor kom ihåg att hennes pappa senare byggde höskulle ovanpå fähuset med lucka ovanför korna för att underlätta utfordringen.


Havren skylas, s
äden mals

Tröskningen på den tiden var ett av de tyngsta arbetena. Korn och råg skördades med skära medan havren slogs med lie, bands och skylades. I vackert väder kunde en skyl torka på en vecka, men var vädret fuktigt drog det ut på tiden. Sen skulle skylarna upp i ritaket i dubbla ”passor” för att torka ett par dagar. För att påskynda torkningen eldades det dag och natt i ugnen. Den bästa säden slogs av mot väggen och resten skulle in i logen för att tröskas med slaga.



Ida och hennes syskon.
Från vänster: Farmor Ida, Otto, Fia, Oskar, Sandra och Andro.
Fotot togs 1954 och sändes som julkort till deras bror Verner i Vancouver till hans 50-årsdag. Verner emigrerade till Canada 1953.


Säden maldes till mjöl vid Söderströms kvarn vid Juthbacka. Länsmannen hade en egen mjölnare anställd och kvarnen anlitades även av gårdarna runtomkring. Vete odlades inte på Forsbacka utan köptes.

Någon bagarstuga fanns inte på Forsbacka. All matlagning och bakning skedde därför i storstugan vid öppna spisen och i den stora bakugnen. Brödet torkades först på stången mellan takåsarna i stugan och förvarades sedan i boden. Limpor och vetebröd bakades i mindre mängder. Det var barnens uppgift att bära in ved, både till spisen och till kakelugnarna i framstugan och kammaren.

Eftervärmen i den stora ugnen togs tillvara genom att man gräddade pannkakor. I övrigt åt man potatis ”köt å pärona”, saltad fisk, ”rama” (kokt fisk och potatis nästan utan spad), mannagrynsgröt, risgrynsgröt på söndagarna, kornmjölsgröt och ”klimpamjölk”. Gröt kokt på rågmjöl kom farmor inte ihåg att de skulle ha ätit. Dessutom åt man fil och drack oftast kärnmjölk.

Då spisen och kakelugnarna var de enda värmekällorna blev det kallt under natten om vintrarna. På morgnarna var det husmor som först skulle upp och göra upp eld i spisen. Sen tog alla i familjen kläderna med dit och klädde sig i värmen från brasan.

På den tiden var vattnet i älven rent och hela sommaren stod tvättgrytan nere vid stranden. Man eldade under grytan, kokade tvätten och sköljde i älven. Det som måste tvättas på vintern fick man tvätta inne i storstugan så det mesta försökte man tvätta undan på höstarna.

När farmors faster, Hanna, flyttade från Forsbacka tjänade hon piga hos lektor Hedström. Hon träffade Matts Nyberg och de firade bröllop i september 1901. Bröllopet firades hos Hedströms och hela familjen från Forsbacka var med på bröllopet. Ett annat bröllop som farmor mindes firades samma år en vecka före midsommar i Munsala. Om detta har Aina Svedberg skrivit ett brev som farmor har i sin ägo. Vigseln ägde rum i Munsala kyrka och bruden Anna Sann kläddes i ”Backasas Mats kammare” i gården nedanför kyrkan. Hon hade ”småbrudkläden”, inte den stora skravelmässingsbrudkronan utan en myrtenkrona. Anna Sann var kusin till farmors mor. Efter vigseln körde bröllopsgästerna i en lång rad med hästar och ”häckkärror” till ”Rankas” där bröllop hölls i dagarna två. En stor del av tiden gick åt till att dansa menuett, som var mycket populärt på den tiden.

De gifta kvinnorna var klädda i svarta kjolar, livade tröjor och svarta sidendukar. Unga, ogifta flickor hade ljusa kläder och sidendukar. Farmor kom ihåg att hennes duk var rödbrun med fransar. Eftersom det var ett tvådagarsbröllop övernattade de hos Karolinas kusin, som också bodde vid Rankas.


Till skolan med mj
ölkhinken

När farmor var liten fanns det inget skoltvång och inte heller var skolgången uppbyggd som idag. På den tiden hörde Forsbacka till landskommunen och farmors syster Sofia gick i Jossasskolan de första åren. Läraren hade en mycket liten lön så eleverna skulle varsin dag bestå honom på mat. När det var Sofias tur var det lillasyster Ida som mitt på dagen fick komma med maten. Mannagrynsgröt med smöröga i, smörgås och en liten hink mjölk.

När farmor skulle börja skolan blev det ordnat så att barnen från Forsbacka skulle få gå de två första klasserna i stadens småskola. Stadsbarnen var uppdelade i grupper om pojkar och flickor. Pojkarna gick vid seminariet och hade seminaristerna som lärare och flickorna gick i fruntimmersskolan invid kyrkan med fröken Dahl som lärarinna.


Mycket av livet i Nykarleby kretsade den tiden kring seminariet. Det var m
ånga som levde av ”en seminarist och en ko”. Kon behövdes för mjölken och sen hyrde de ut ett rum till en seminarist.


Farmor fortsatte fyra år i folkskolan i Forsby. Där samlades barnen från Forsby, Ytterjeppo och Kyrkoby. Eleverna var uppdelade i två klassrum med två klasser i vardera. Mjölkhinken och smörgåsarna skulle med varje dag. ”Dejourerna” skulle komma tidigare till skolan för att elda i kakelugnarna innan skoldagen började. Det var fyra barn per gång som var dejourer, två pojkar skulle hugga ved och två flickor skulle elda och städa.


Arbete, vila, teater och dans

I femtonårsåldern började farmor arbeta delvis utanför hemmet. Farmor hjälpte till med sömnad och broderier och var också ofta vid Juthbacka och passade opp. Fru Backman bodde i lilla byggnaden och i stora byggnaden var en skola för handikappade inhyrd. Skolan kallas för ”Lyttaskolan”. Till farmors uppgifter hörde att hjälpa till med städningen av elevernas rum för det var många av barnen som inte klarade av bäddning och städning.

Farmor städade också föreståndarinnans rum och hämtade tvättvatten åt henne i älven. Föreståndarinnan hade nämligen bestämt att hon inte kunde tvätta sig i annat vatten än det som kom från älven. På vintern fick farmor pulsa genom snödrivorna ner till älven och hålla en vak öppen för att kunna bära in vatten åt gumman.

Om somrarna kom farmors kusiner Yrjö och Elin till Forsbacka och bodde där under skollovet. Faster Maria satte dem på den lilla vita ångbåten ”Aino” som trafikerade mellan Vasa och Andra sjön där vi mötte dem. År 1907 emigrerade Maria och Elin till Amerika. De var hemma år 1909 då syster Sofia gifte sig med Henrik Sundqvist i Socklot men återvände sedan. Maria kom så småningom hem men Elin stannade i Amerika.

Söndagen hölls som vilodag så långt det gick på Forsbacka. Djuren skulle naturligtvis skötas men några större arbeten utfördes inte. Farmors far, Anders, var ringare för hela byn och skulle om söndagarna ”trampa upp” kyrkklockorna innan de kunde kalla till gudstjänst. Även vid begravningar och andra tillfällen när klockorna skulle ringa fick han stå till tjänst. Det gjorde kanske sitt till att man från Forsbacka var flitiga kyrkobesökare.



Farmor Ida 19
år.


Julen innehöll även i farmors barndom olika traditioner. Julgranen togs in. Den kläddes med pappersrosor, stjärnor och en korg. Att ha ljus i granen var inte så vanligt. Det berodde kanske på att det var ganska eldfarligt eftersom det inte fanns hållare utan man band fast ljusen direkt på kvistarna med snören.

Julbordet var ett annat måste på julen. Ett bord dukades i storstugan med ett rent vitt lakan. Hembrygd dricka skulle finnas i en glaskaraff och ett eller ett par glas stod alltid framme. Ien liten korg bredvid fanns färskt bröd. Allt detta var framställt för att ingen gäst i juletid skulle behöva gå hungrig från gården.

När farmor var 16 år gick hon i skriftskola i Nykarleby. Året efter fick hon sin första velociped. Det året började man också bygga samlingshuset i Juthas. Ungdomarna cyklade även till danstillställningarna i Silvast, Vexala och Munsala.

Farmor var också med och spelade amatörteater, som var en vanlig fritidssysselsättning i början av 1900-talet. Hon minns att de bl.a. spelade Värmlänningarna.

Farmor berättar att det var på en danstillställning som hon träffade Alfred Ek som så småningom skulle bli hennes man. Han var bonde på Lassila i Kovjoki. De firade bröllop den 24 augusti 1913 i samlingshuset i Juthas. Vigseln ägde rum i Nykarleby kyrka.

Ida och Alfred fick fem flickor och tre pojkar. Två flickor är döda. Ester f. 1916, d. 1918, Agnes f. 1918, ogift och bor i Nykarleby, Elsa f. 1920, gift med Einar Lundqvist, bor i Nykarleby och har tre barn, Valter f. 1924, gift med Inga Konejärvi, bor i Avesta och har två barn, Hjördis f. 1926, gift med Erik Molin, har tre barn och bor i Forsby, Nykarleby, Jarl f. 1928, gift med Maj-Britt Rundell, bor i Kovjoki och har tre barn, Åke f. 1931, gift med Ruth Ekblom, har fyra barn och har övertagit hemgården samt Gunve f. 1934, d. 1941. [Ida och barnen vid släktträffen 1982.]

Min farfar Alfred Ek dog 13 september 1947 i magcancer. Farmor skötte hemmanet tillsammans med barnen. För drygt 20 år sen flyttade hon till en lägenhet i Nykarleby stadscentrum.

Farmor Ida finns nu på hälsovårdscentralens bäddavdelning i Nykarleby. Hon har trots sina 93 år klara tankar och ett gott minne. Jag hoppas att vi kan få flera pratstunder med bandspelaren. Det vore ju synd om allt slutade som i sagan ”och så gifte de sig och levde lyckliga i alla sina dagar”.



Farmor Ida och farfar Alfred i bröllopsskrud.


Jag vet att det var många intressanta saker som hände även sedan farmor flyttade till Kovjoki.


Carita Häger, sid 3–8.

Johan Wik i Jakobstad
– Från reklambild till fri konst

Max H Furu


Bilden fyller en stor del av Johan Wiks liv

Han jobbar med bilden till vardags på sin arbetsplats som reklamman och när han kommer hem fylls fritiden åter av bilder. Men då är han mera fri konstnär, sitter med penseln och försöker fånga speciella ljusförhållanden.

Inte har det tillsvidare blivit för mycket bilder även om jag håller på med dem både i arbetet och på fritiden. Tvärtom tycker jag att det för mig blivit en vana, något helt naturligt, att tänka i bilder. Att syssla med bilden som reklammedel och med bilden i olja i en ram är ju egentligen två skilda saker.


F
ängslad av ljus

Reklambilden skall inte behöva tolkas, den skall klart och entydigt leverera sitt budskap. Den skall därför byggas upp med enkla medel, ofta kanske stilistiska element eftersom den skall mångfaldigas, det vill säga tryckas. Detta kräver sin speciella teknik. När det gäller en målning är det för mig många gånger ett speciellt ljusförhållande som jag fängslats av och vill fånga, återge. Det kan vara en lågtsvepande vintersol över havsisen. Eller det speciella dis som ofta ligger över en soldränkt havsvik. Kanske alla de otaliga grönnyanser som en vy vid ett inlandsvatten innehåller.

Det kan lika gärna vara ett majsfält kring en ensam bondgård med några spetsiga träd på den franska landsbygden eller höstens jordnära färger mot en grådisig himmel, som jag vill fånga.



Johan Wik kopplar av med bilder från ett vardagsjobb med bilder. På väggen hans målning från stranden av den nu tömda Kaitforsen i Nedervetil.
Foto – Max H Furu


M
ålar för mig själv

Därmed inte sagt att det jag målat på duken behöver tolkas av betraktaren. Jag tror mera att han skall spontant uppleva de färger som sammanställts. Uppleva den känsla som finns i dem. Det här har jag nu inte riktigt klarlagt för mig själv. Jag målar ju inte för andra på så sätt att jag skulle ha något budskap jag vill föra vidare, eller en stämning jag söker tolka. Min målning är egentligen bara för mig själv men, ja, om nu någon annan fängslas av den så är jag förstås glad. Men en målsättning är det inte.


Tyckte om teckning

Redan i skolan kommer jag ihåg att jag tyckte om att teckna, men att jag skulle ha varit speciellt bra i det minns jag inte. Men något måste det ha varit med mig eftersom Karin Sidorow, som min lärarinna hette, tyckte om det jag gjorde och gav mig mycket, vilket jag senare insett. Åtminstone ett intresse att arbeta med bilden. Därför blev det så, att efter merkonomutbildning blev det reklamstudier och sedan reklamjobb på Schaumans.

Även om en reklamutbildning inte är inriktad på konstnärlig verksamhet så har jag förstås fördelar av att ha denna utbildning i bakgrunden. Förenkla och betona väsentligheterna, det hör reklamtecknandet till och till en del vill jag nog arbeta på samma sätt med penseln.

Det är inte bara akvareller, grafiska blad eller oljemålningar som fyller Johan Wiks fritid.

Illustrationer har med åren kommit att intressera mig en hel del, speciellt att komponera och rita etiketter. I dessa arbeten gäller det att från ett klart definierat budskap utarbeta en bild som förstärker det och samtidigt fångar blicken och intresset.

Johan Wik är aktiv inom Konstvännerna i Jakobstad och är just nu föreningens ordförande. Föreningsverksamheten finner han mycket meningsfull däri att den ger kontakter till konstintresserade och stimulans till fortsatt arbete inom konstsektorn.

Johan Wik hör till Smeds-släkten på både mödernet (Helmi Tab. 42) och på fädernet (William, som är son till Hulda, f. Smeds i Tab. 39).

Johan Wik har medverkat i tidigare nummer av Smeds-bladet med illustrationer.


Max H Furu, sid 15–16.

 
Illustrationer i Smeds-bladet  
Vedkörantalko. 3/1979
Flickorna på väg till kyrkan. 4/1980
Fest i skolan. 5/1981
Fårmärkningar. 6/1982
Fårskallskarta. ”     
Rijfs ändan 11/1987
Hästvandring 13/1989
   
Loggor av Wik  

Restaurang von Döbeln

 
Farm-Frys 1978
Luontaistukkus  
Nykarleby Ekopaint  
Bröderna Sjöholm  
Grisselö villaförening  
Jaktföreningen Fullträff  

 

”Andro” och Ester Fors ättlingar

Gerd Söderman


En solig söndag i juni, närmare bestämt den 30:e träffades ”Andro” och Ester Fors fem döttrar och en son med makar, sjutton barnbarn med makar samt elva barnbarnsbarn i Nykarleby [hos Märta och Birger Ringvall]. Tillsammans var vi 50 st., endast två barnbarn hade förhinder.

Upphovet till detta var, att vi tyckte vi inte ens kände igen vår närmaste släkt. Många kusiner hade inte setts på 10–15 år. Flera småkusiner, som bara hört talas om varann, fick nu träffas.

”Andro” och Ester hade säkert varit lyckliga att se oss alla tillsammans. Solen sken och vi drack kaffe och saft och mumsade kakor ute i det gröna. Vi pratade med varann och i mun på varann och alla trivdes. Vi fotograferades både i stort och smått och nu efteråt är det med stor glädje, som vi studerar dessa fotografier.

Vi hoppas att andra tar initiativ av detta, för den här dagen blev en höjdpunkt för oss och vi minns den som en högtidsdag.



Andros och Esters barn sittande från vänster:
Frida, Märta, Karin, Ragnar (stående), Britta och Anna-Lisa med Makar bakom från vänster: Karl Blomqvist, Birger Ringvall, Raoul Envik, Mona Granvik (sittande), Lars Harald och Stig Söderbacka. Förstoring.



Barnbarnen sittande, fr
ån vänster:
Eivor, dotter till Frida ock Karl, Eva, dotter till Märta och Birger, Monika och Clarence, dotter och son till Karin och Raoul, Maria dotter till Ragnar, och Mona samt Ann och Tua döttrar till Anna-Lisa och Stig.

Stående, från vänster:
Rainer och Bengt söner till Frida och Karl, Gun och Gerd döttrar
till Märta och Birger, Karita dotter till Karin och Raoul, Kristina, Jonas och Henrik, dotter och söner till Britta och Lars samt Anders och Tina son och dotter till Anna-Lisa och Stig. Av barnbarnen saknas på bilden Ragnars och Monas Mats och Katarina.



Barnbarnsbarnen sittande från vänster:
Susanne, dotter till Bengt, Jenny dotter till Eivor, Daniel, Anton och David, söner till Gerd samt Robert och Christian, söner till Monika.

Stående från vänster: Annika och Mikael, son och dotter till Rainer, Jan son till Eivor samt David, son till Monika.


Gerd Söderman, sid 17–18.

Nykaabi på den gamla goda tiden

Tor Fors


Visst går tankarna tillbaka till den gamla goda tiden då man ser dessa bilder från Nykarleby vid sekelskiftet. De visar en svunnen idyll – lummig grönska och mänskor som tycks ha all tid i världen.

Kanske kändes det inte lika idylliskt då det begav sig för den som skulle pulsa hem en kväll genom de snötäckta gatorna, sparsamt upplysta av enstaka gatlyktor, eller för dem som riskerade livet vid stockflottningen.

Men en sentida åskådare må det vara förlåtet att falla i drömsk nostalgi inför bilderna.

Bilderna har Smeds-bladet fått låna av Nykarleby Museiförening.



Direktorsbyggnaden vid Seminariet. Seminariet grundades 1873 och verkade fram till 1971. Direktorn för seminariet hade sin tjänstebostad i andra våningen medan seminaristernas internat, Knarken, var inrymt i första våninqen.



Här ser vi en vy från Kyrkogatan med de gårdar som byggdes strax efter branden 1858. Längst till vänster Lybecks gård, därefter apoteket uppfört av apotekare Karl Malmberg, därefter Hanssons gård. Idag finns en modern tillbyggnad till De Gamlas Hem mellan Lybecks och apoteket.
Förstoring.



Nykarleby älv. En viktig del för flottningen i landet, flottningen pågick ända fram till 1960-talet. I bakgrunden rådman Lybecks gård (nuvarande De Gamlas Hem), en av de första gårdarna som byggdes strax efter branden 1858.
Stockflottningen har under 1985 uppmärksammats på olika sätt. Böcker har utgivits och seminarier har arrangerats, bl.a. i Nykarleby. Förstoring.

 

Karleborgsgatan i Nykarleby. Här ses ett parti taget invid Rummelbacken. Lägg märke till hur ”tätt” det var med gatubelysningen på den tiden.Gatubilden är inte mycket förändrad. Många av gårdarna finns kvar, liksom stenen längst till höger. Förstoring. [Båda stenarna finns kvar. Karlssons smedja.]



Sollefteågatan invid torget. Denna rad av byggnader söder om torget är idag helt försvunnen. Här fanns det många viktiga affärer för Nykarlebynejden. Längst till vänster konsul Nylunds gård (senare Nordlings), längst till höger handlande Kisors gård.
Förstoring. [Längst till höger är Rådhuset.]

På den plats där nuvarande Esso finns, står det hus, där författaren R. R. Eklund föddes.


Tor Fors, sid 26–28.



Smeds-bladet Nr 9/1985.


Läs mer:
Föregående nummer, 8.
Följande nummer, 10.
(Inf. 2022-12-04, rev. 2023-03-04 .)