Bensinmackarna i Nykarleby

Som du vet fanns Nykarlebys första bensinförsäljning vid Norrtull där Köttkontrollen byggdes senare. Det var förmodligen ”Sundarna” som tidigt var verksamma inom chaufförsyrket som betjänade vid ovanjord-cisternen. Vid decennieskiftet 1920 skaffade sig både K. J. Pensar [vid korsningen Kyrkogatan-Bankgatan 4] och Mantere [vid korsningen Gustav Adolfsgatan-Bankgatan] bensinförsäljningstillstånd och riktiga mackar med cisterner under jord byggdes vid trottoarkanten. Det var förstås det ökande bilbeståndet som föranledde.

Min far skaffade sig sin första bil, en Chevrolet National av 1928 års modell år 1930. Då var macken i bruk och bar namnet STANDARD, likaså Manteres. (Jag ångrar att jag inte fick med mig den stora glasbollen med ”Standard” på när Bankgatan 4 såldes. Den blev kvar i tvättstugan. Däremot tog jag till vara en hel del oljepumpar, skyltar o.s.v., som nu finns i Tekniska museet i f.d. Köttkontrollen.

Alltnog, bensinmacken var liksom den andra på samma gata en handpumpmack med två 5 liters glasbyttor dom växelvis pumpades fulla och med självtryck tömdes genom en slang i bensintanken. [Ett liknande arrangemang användes ännu i slutet på sjuttio- och början på åttiotalet när man köpte oljeblandad bensin till mopeden.] Under kriget, då hade Nobel Standard bytt namn till Esso, var den nedgrävda cisternen med litet bensin kvar ett ständigt orosmoment för min mor som oroade sig för en bombträff i den. Alltnog – efter kriget kom bensinförsäljningen igång igen – mot strängt reglementerade kuponger som tillät en liten bensintilldelning. Bilarna gick på gengas som du vet [för att få fyr användes ”bilstickor”] och i slutet på 40-talet sade min far upp kontraktet med Esso och macken och cisternen försvann. Men jag har ett foto av macken framför huset. [Se nedan!] Mantere fortsatte försäljningen och macken där stod kvar till slutet av femtiotalet, men var inte i bruk de sista åren. Då hade Elmer Holm inlett sin bensin- och servicekarriär i Granbergs uthus i mitten på 50-talet.

     
     
Manteres mack vid Bankgatan 12.
  Manteres mack vid Bankgatan 12.
     
     
K. J. Pensars mack vid Bankgatan 4.   K.J. Pensars mack vid Bankgatan 4.


K.J. Pensars mack vid Bankgatan 4.

Elmer Holm i vänsterkant vid stadens första servicestation tittar på konfirmandtåget anno 1956. Man är på väg från kyrkan till församlingshemmet med Thure Sandvik och Runar Still i spetsen. Förstoring. År 1954 var fasadkulissen och servicehallen ej ännu byggda.



Han fick kort efter konkurrens av Sven Sundholm som öppnade en Gulf-station vid gamla busstationen (den nya fyller 50 nu hösten 2003!) där frun Greta öppnade glassbar. Hon hade tidigare sålt från kärra i esplanaden.



[Gulf-stationen råkade komma med på bilden som egentligen togs för att dokumentera en lastbil som vält.
(Inf. 2008-03-07.)]


Nåja – tillkomsten av Gulf och TB tog förstås död på Manteres mack liksom den på 50-talet av Handelslaget etablerade Esso-macken på gräsmattan framför poliskammaren. När de efter några år i slutet på 50-talet gav upp, fick Kurt Solvin som under sju somrar jobbade på Handelslaget i uppgift att tömma de underjordiska cisternerna på bensin genom att pumpa 5-litersbyttan full och tömma den av självtrycket i tomma bensinfat. Det måste ha varit några tusen liter för han fick hålla på och pumpa i flera dagar – 5 liter åt gången.


[Handelslagets mack i högerkant. Notera Normens vedlider och den långa vedtraven till höger om det samt att esplanadens björkar är nyplanterade! Förstoring.
Leif Sjöholm tillhandahöll bild från början av 50-talet ur Skolmuseets samlingar.
(Inf. 2008-02-06.) VVS i Normen.]

Shell-logo frrån 1948.
Gunnar Willman hade en mera privat Shell-mack på gatan utanför sin gård på Östra Esplanadgatan – senare frälsningsarméns hus, men också den var försvunnen när 60-talet gick in.


Lars Pensar.

Ordet ”mack” kommer från den svenska bensinpumpstillverkaren MACK, som inledde verksamheten 1915. Bolagets grundare, Matthiasson, Andersson, Collin och Key, använde sina respektive initialer till namnet. Handelsnamnet för mätarna var Mackmeter.


Läs mer:
Den första bilen av Erik Birck.
”Kurre” ondgör sig över de centralt placerade mackarna i en krönika.
Essoservice byggs i Nkby i Österbottniska Posten.
Eventuellt är det Väinö-Hauta-aho som tankar.
(Inf. mars 2003, rev. 2023-03-19 .)